marți, 31 august 2010

Hierocles ,,COMENTARIU LA IMNURILE SACRE ALE PITAGORICILOR"


Intelpciunea antica:

Iar dupa ce, parasindu-ti trupul,
te vei inalta in liberul eter,

Vei fi precum un zeu: nemuritor,
etern, de-a pururi biruitor al mortii.

Asa arata sfarsitul cel mai frumos al suferintelor noastre. Aceasta este cum spune Platon, marea lupta si marea nadejde ce ni se-astern inainte*(1). Acesta este rodul desavarsit al fiosofiei; acesta este scopul suprem al artei initiatice si sacre*(2) : a-i inalta si a-i conduce la adevaratele bunuri pe ce ce au urmat neabatuti calea virtutii, a-i izbavi de chinurile pamantesti ca dintr-o intunecata pestera a vietii materiale, a-i ridica pana la splendorii lumii eterate, si
a-i conduce la insulele Preafericitilor*(3).
Lor le este harazita rasplata indumnezeirii, caci nimanui altcuiva nu ii este ingaduit sa ajunga alaturi de zei, decat numai celui care A CUCERIT IN SUFLETUL SAU ADEVARUL si VIRTUTEA, si care a dobandit pentru carul sau spiritual puritatea. Ajuns in felul acesta sanatos si intreg, el este repus in starea sa primordiala, caci s-a regasit pe sine insusi unindu-se cu dreapta ratiune, a recunoscut ordinea divina a universului, si a descoperit, atat cat ii este ingaduit omului sa o faca, pe CREATORUL LUMII UNIVERSALE.
Dupa ce s-a purificat, el a devenit asemenea fiintelor care prin natura lor n-au cazut nicicand in nastere; el s-a UNIT PRIN INTELIGENTA CU ACEST TOT, SI S-A RIDICAT PANA LA ZEUL INSUSI. Dar cum acest om are un corp luminos ce ii este dat de la natura, el are nevoie de un loc unde sa-l poata aseza ca pe un astru. Or, tinutul cel mai potrivit pentru un corp cu astfel de natura se intinde in spatiul sublunar, intrucat acest loc se afla deasupra celui ocupat de trupurile muritoare, si dedesubtul spatiului locuit de fiintele ceresti. Piatagoricii il numesc
ETERUL LIBER; ETER, pentru ca este un corp nematerial si vesnic: LIBER, pentru ca este liber de patimile si tulburarile ce vin de la materie*(4).
Ce va deveni, asadar, cel ce va reusi sa ajunga acolo? Va fi ceea ce ii fagaduiesc aceste versuri, adica un ZEU NEMURITOR, va deveni asemenea Zeilor nemuritori despre care s-a vorbit la inceputul acestui poem, dar nu un zeu nemuritor prin natura lui. Caci cum ar fi cu putinta ca cel ce nu a inaintat in virtute si care nu a urmarit indumnezeirea decat de un anumit tip, sa ajunga egalul celor ce sunt de-a pururi ceea ce sunt?
Cum acest lucru este evident, poetul adauga versul: VEI FI PRECUM UN ZEU: NEMURITOR, cuvintele ETERN, SI DE-A PURURI BIRUITOR AL MORTII, pentru a da de inteles ca la aceasta indumnezeire nu se ajunge decat prin inlaturarea a tot ce este vremelnic si muritor in noi, caci acesta divina rasplata nu este inerenta naturii si esentei umane, caci el este rodul desavarsirii treptate a omului *(5).

*(1) In Phaidon, Platon ne vorbeste despre aceasta lupta si despre aceasta speranta. ,,In virtutea a ceea ce tocmai am afirmat, spune Socrate lui Simmias, trebuie ca toti sa participe inca din aceasta viata la intelepciune si la virtute: FRUMOASA INTR-ADEVAR ESTE RASPLATA CE NE ASTEAPTA, SI MARE SPERANTA FAGADUITA". Hierocles, in loc DE RASPLATA LUPTEI, vorbeste doar de LUPTA.

*(2) TEURGIA, ARTA INITIATICA si SACRA urmarea sa PURIFICE CORPUL LUMINOS, sa faca MAI USOR SUFLETUL cu care acesta era unit, si SA-I USUREZE INALTAREA la Zei. Pentru a se perfectiona in intregime, omul trebuia, asa cum a spus Hierocles, sa unesca filozofia cu arta riturilor sacre. Filozofia purifica inteligenta; riturile sacre faciliteaza dobandirea virtutii printr-o asceza mistica si un regim corespunzator. Iamblichos, in De Myst., numeste aceasta arta sacra TEURGIE, ,,si aceasta arta, spune el, Pitagora a invatat-o de la egipteni". TEURGIA ERA STIINTA DE A DEVENI ZEU, IAR UNIREA TEURGICA, INSEAMNA UNIREA ACTIUNII OMENESTI CU VOITA DIVINA CARE PERMITE OMULUI SA LUCREZE IMPREUNA CU DUMNEZEU.
Arta initiatica, prin elementul sacramental a riturilor si formulelor, si prin disciplina facultatilor misterioase, AMPLIFICA VITA PROFUNDA A SUFLETULUI, II APRINDEA IMAGINATIA, II INTENSIFICA CLARVIZIUNEA, II OTELEA VOINTA, IL PUNEA IN CONTACT CU PUTERILE OCULTE, II IMPLINEA NEVOILE RELIGIOASE SI MISTICE si IL FACEA CAPABIL SA COMUNICE CU FIINTELE SUPERIOARE

*(3) Descrierea acestor insule ale Preafericitilor poate fi intalnita la Pindar, Olypm., Homer, Odys., Platonm Phaidros si Hesiod.

*(4) ETERUL LIBER este spatiul care se intinde sub luna. Aici vin sa locuiasca sufletele care au meritat sa fie purificate si eliberate din ciclul renasterilor, dar care sunt inca susceptibile sa decada in nastere. Zeii ceresti locuiesc deasupra si nu coboara niciodata.
Lucan, in Farsala, X, mentioneaza opinia stoicilor referitoare la acest subiect:
,,Intre cerul instelat si intunericul ce inconjoara pamantul, se gaseste salasul semizeilor. Acea virtute nepieritoare care, in viata lor muritoare, le-a pastrat sufletul curat, ii INALTA IN SFERELE CERESTI".
Descrierea pamantului pur pe care Platon o face in Phaidon, pare a fi mai degraba o imagine a STARII in care se gaseste un suflet omenesc eliberat, decat viziunea unui LOC in care se traieste. Dar acest LOC poate fi in acelasi timp simbolic si real. Pentru Hierocles, locul aflat in SPATIUL SUBLUNAR convine de minune sufletelor eliberate datorita rangului lor. Inferioare prin natura lor Zeilor nemuritori, dar superioare oricaror alte fiinte pamantesti, ele trebuie sa locuiasca intr-un tinut superior pamantului dar inferior astrelor, ceea ce vrea sa insemne ca ele traiesc intr-o stare intermediara intre Zeii ceresti si oamenii de pe pamant.
Se spune ca Pitagora, care era considerat un GENIU, coborase din LUNA pentru a revela oamenilor adevarata doctrina si a le arata calea salvarii (Cf. Iamblichos, Vit. Pyth.).

*(5) ,,Aceasta promisiune de indumnezeire, scrie A. Delatte, seamana mult cu unele credinte religioase foarte vechi. Empedocle invata ca, DUPA PRIMA LOR INCARNARE, SUFLETELE CARE S-AU PURIFICAT COMPLET TRECAND PRIN STAREA DE MEDIC, POET SACRU SAU PROFET, SE INTORC PRINTRE NEMURITORI SI DEVIN ZEI. El insusi, in stari de exaltare, se numea ZEU NEMURITOR, DE-A PURURI BIRUITOR AL MORTII. Aceasta expresie pare sa fi fost un fel de formula sacra sau de parola magica, prin care defunctul isi afirma demnitatea si dreptul sau la paradis". Formule asemanatoare au fost descoperite pe mormintele initiatilor orfici.

,,Corpul nematerial corespunde unei anumite forme de viata; el da nastere vietii aflate in materie, si aceasta viata face ca animalitatea pieritoare sa fie intreaga si perfecta. Alcatuita dintr-o viata irationala si dintr-un trup muritor, aceasta animalitate este o imagine a omului, care este format dintr-o esenta rationala si dintr-un corp nematerial"*(1).

*(1) ,,Sufletul poseda un corp spiritual sau luminos mai inainte de a veni sa insufleteasca un corp muritor. Or, cum acest trup muritor are un fel de viata, Hierocles considera ca aceasta viata specifica este efectul corpului subtil care umple trupul nostru pamantesc. In acest fel trupul muritor, alcatuit din viata irationala si din materie, reprezinta o imagine a esentei umane, adica a sufletului si a corpului spiritual".

,,Pentru ca noi suntem oameni, trebuie sa ne ingrijim de cele DOUA ESENTE alcatuitoare ale fiintei noastre purificandu-le si perfectionandu-le potrivit naturii fiecareia. De pilda, SUFLETUL RATIONAL, ca parte rationala, i se potrveste PURIFICAREA PRIN ADEVARUL DAT DE CUNOSTERE, DAR CA PUTERE CE POATE SA ALEAGA INTRE DOUA PARERI DIFERITE, I SE POTRIVESTE MAI DEGRABA VIRTUTEA DREPTEI JUDECATI.
Intr-adevar, fiind inzestrati de natura CU INSUSIREA DE A CONTEMPLA LUCRURILE DIVINE si de a le orandui pe cele pamantesti, NOI AVEM NEVOIE DE ADEVAR PENTRU PRIMELE, SI VIRTUTEA DREPTEI JUDECATI PENTRU CELE DIN URMA; in felul acesta, vom putea ajunge SA CONTEMPLAM LUCRURILE VESNICE SI SA NE FOLOSIM DE LUCRURILE VREMELNICE.
Daca IN ACEASTA DUBLA DATORIE RAMANEM CREDINCIOSI FATA DE DIVINITATE, VOM REUSI SA DOMOLIM TUMULTUL NESOCOTINTEI.

ESENTA NOASTRA RATIONALA TREBUIE PURIFICATA DE ACEASTA NESOCOTINTA, tocmai ca de ea se alipeste SUFLETULUI NOSTRU ATUNCI CAND VINE LA NASTERE.

Intrucat CORPULUI NOSTRU LUMINOS
i-a fost atasat un trup muritor, NOI TREBUIE SA PURIFICAM CORPUL NOSTRU LUMINOS SI DIN ACEST TRUP PIERITOR, SI SA-L ELIBERAM DE INCLINATIILE PE CARE LE ARE PENTRU ACEASTA.

Cat priveste CORPUL VITAL*(1), acesta TREBUIE PURIFICAT URMAND LEGILE SFINTE SI RITUALURILE SACRE. Insa aceasta purificare este oarecum mai corporala ea folosindu-se de elementele materiale ca sa lecuiasca CORPUL VITAL, sa-l forteze sa se separe de materie, si
SA-L INALTE SPRE TINUTUL ETERAT PENTRU A REGASI FERICIREA STARII SALE ORIGINARE. Tot ceea ce se face --- intr-un fel demn de Stapanul Divin si fara nicio inselaciune --- pentru purificarea acestui orp, se face potrivit regulilor VIRTUTII si ADEVARULUI*(2)".

*(1) Prin CORP VITAL sau PSIHIC trebuie sa se inteleaga aici CORPUL LUMINOS CARE EXISTA INAINTEA TRUPULUI NOSTRU PAMANTESC. Aceasta expresie de CORP PSIHIC se intalneste si la Sf. Pavel, Corint., XV, dar HIEROCLES foloseste acest cuvant intr-un sens contrar. Hierocles vorbeste despre CORPUL LUMINOS pe care il opune TRUPULUI MATERIAL, in timp ce Sf. Pavel numeste VITAL sau PSIHIC trupul pamantesc si muritor pe care-l opune CORPULUI GLORIFICAT.

*(2) Hierocles, vorbindu-ne aici despre RITURILE SACRE CE TREBUIE IMPLINITE INTR-UN FEL DEMN DE STAPANUL DIVIN SI FARA INSELACIUNE, pare sa fi vrut sa faca o DISTINCTIE intre TEURGIE si MAGIE. Si una si cealalta sunt bazate pe principiul ca ,,ASEMANATORUL ATRAGE ASEMANATORUL SI ACTIONEAZA ASUPRA LUI." (Legea Universala a Cauzei si Efectului)

,,ESENTA SUFLETULUI UNIVERSAL ESTE USOR DE ATRAS; ea poate fi facuta prezenta cu usurinta in ORICE LUCRU DISPUS SA-I PRIMEASCA LUCRAREA, SI SA PARTICIPE ORICAT DE PUTIN LA PUTERA SA" (Plotin, En.IV).

Scopul TEURGIEI era de a ne arata in orice lucru afinitatea simpatetica ce face din lumea intreaga UN SINGUR TOT ARMONIOS, de A NE UNI ASTFEL CU INTELIGENTA CARE A CREAT ORDINEA UNIVERSALA si DE A NE FACE SA LUCRAM IMPREUNA CU EA, ATAT CAT NE STA IN PUTINTA, LA PASTRAREA ACESTEI ORDINI DIVINE. Pentru a usura aceasta sarcina, TEURGIA FACEA POSIBILA LEGATURA CU FIINTELE SUPERIOARE.

MAGIA, din CONTRA, se multumea cel mai adesea SA-L PUNA PE OM IN CONTACT CU SPIRITELE INFERIOARE SI RELE. In orice caz, actiunea sa nu era intotdeauna binefacatoare. Sarlatanii se serveau de procedeele ei CA SA FACA RAU OAMENILOR, sa-i INSELE sau sa-i INSPAIMANTE.

TEURGIA voia sa FACA DIN OAMENI ZEI;

MAGIA nu urmarea decat SA-I AFUNDE DIN CE IN CE MAI MULT IN MATERIE.

TEURGIA se AFLA IN SLUJBA INTELIGENTEI;

MAGIA nu cauta decat SA STARNEASCA PATIMILE.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu